Vlakbij het natuurreservaat De Fonteintjes vind je het Zeebos. Dit domein is vooral een wandelbos en een heerlijke plek om van de natuur en het landschap te genieten. De aparte fauna en flora fungeren als prachtig decor tijdens een rustige wandeling. Je vindt er ook een 6 ha groot speelbos waar kinderen ongehinderd kunnen ravotten en spelen.
Hier vind je overblijfselen van een aarden fort uit het begin van de 18de eeuw en de site van een in 1956 afgebroken kasteel. Zijn naam verwijst naar de Oostenrijkse landvoogd Maximiliaan van Beieren. Een netwerk van paden laat je kennis maken met een gevarieerd landschap met vooral bos, weiden, aarden wallen, gedeeltelijk dichtgegroeide grachten, de overblijfselen van een ommuurde moestuin, een hoevecomplex en kromgewaaide Marilandica-populieren.
Het provinciedomein van Raversyde bestaat uit drie onderdelen: het natuurpark, openluchtmuseum 'Atlantikwall' en 'Anno 1465'. ATLANTIKWALLWandel door twee Wereldoorlogen in bunkers en loopgraven...De meer dan zestig bunkers, observatieposten en geschutstellingen, verbonden door twee kilometer open of onderaardse gangen, vormen samen één van de best bewaarde delen van de Duitse verdedigingslinie ‘Atlantikwall’. Deze werd door de Duitsers gebouwd tijdens de Tweede Wereldoorlog van de Frans-Spaanse grens tot in Noorwegen. Op het domein bevindt zich ook de enige bewaarde Duitse kustbatterij uit de Eerste Wereldoorlog. Het Paviljoen waar Prins Karel tot aan zijn dood in 1983 vertoefde, kunt u hier ook komen ontdekken. ANNO 1465Een middeleeuws vissersdorp herleeft na 500 jaar…Stap binnen in het leven van de 15de-eeuwse vissersfamilies van Walraversijde. Drie woningen en een bakkerij werden heropgebouwd met ter plaatse opgegraven bakstenen. Alle aanwezige huisraad en voorwerpen zijn waarheidsgetrouwe replica’s. De stemmen van de middeleeuwse bewoners begeleiden de bezoekers via de audiogids door deze unieke site. In het bijbehorend museum vind je de originele opgegraven voorwerpen en wordt het leven van de bewoners verder toegelicht.NATUURPARK50 hectare unieke natuurbeleving aan de Kust…Raversyde is een uniek stukje natuur aan onze Kust. Het domein ligt gedeeltelijk in beschermd duingebied en met een oppervlakte van bijna 50 hectare biedt het de bezoekers een prachtig kader om wandelend te ontdekken.Deze attractie met korting bezoeken? Druk meteen je gratis Kustpas af via www.kustpas.be/home/registerOp... - 11.11.2020: elke dagPrijzen:Atlantikwall Volwassenen: € 8Reductietarief: € 6ANNO 1465Standaard: € 6Reductietarief: € 5 Combiticket (2 musea): € 10Reductietarief (2 musea): € 8
Wallemote-Wolvenhof is een sfeervol provinciedomein in Izegem.
Provinciedomein Bergelen is ontstaan rond een zandwinningsput die begin jaren zeventig, tijdens de aanleg van de E403-autosnelweg, werd gegraven. Ondertussen heeft het domein een omvang van 54 hectare. Je vindt er weiden, wildakkers, hooivelden en bos - echt een plek waar wandelaars en fietsers hun hart kunnen ophalen. Er is ook een observatiehut voor vogelkijkers en de Brasserie Bergelen. Voor kinderen is er een speelbos en de gezinsvriendelijke zoektocht 'Op stap met Blob'. Meer info daarover op www.toerisme-leiestreek.be/blo...
In de herfst is het heerlijk vertoeven in het Sterrebos in Rumbeke (Roeselare). Niet alleen het prachtige Kasteel van Rumbeke loont de moeite. In het 27 ha grote park met de kasteelvijver kan je ook genieten van de laatste warme zonnestralen. Als afsluiter kan je smullen van een heerlijke maaltijd, tussendoortje of aperitief in één van de horecazaken in het domein.
Provinciedomein 't Veld in Ardooie: een paradijs voor wandelaars en natuurliefhebbers
Dit in 2004 opengestelde wandeldomein heeft naast 45 hectare bos ook veel open ruimte. Het wordt gedomineerd door weiden met knotwilgrijen, bloemrijke hooilanden, de Mandelvallei en het open landbouwlandschap. In het bezoekerscentrum leer je alles over het provinciedomein en de ruime omgeving en in de bijbehorende tearoom kan je iets drinken of een hapje eten. Er zijn hier ook speeltoestellen rond het thema ‘boerderij’. Het gaat om een speeltractor, een speelhuisje en een dubbele schommel. Bovendien is er een fietsherstelplaats waar je zelf aan de slag kan om je stalen ros terug op te lappen.
Provinciaal Recreatie- en Natuurcentrum De Gavers ligt rond een zandwinningsput die werd uitgegraven voor de aanleg van de E17. Je kan er natuurlijk wandelen en fietsen, maar er is ook ruimte voor watersporten zoals zeilen, surfen en kajakken en avonturensporten. In de zomermaanden kan je er zwemmen - er zijn douches en kleedruimtes beschikbaar. Daarnaast is er ook veel te beleven voor natuurliefhebbers: kijkhutten, een bijensite, een arboretum... Het 188 hectare grote domein heeft ook speel- en ligweiden, een ruiterpad, een natuurreservaat, twee cafetaria's, een avonturenpark en zelfs een beschermd monument: de gerestaureerde Koutermolen.In het bezoekerscentrum vind je alle informatie over de mooiste plekjes van de streek en een ruim aanbod fiets- en wandelkaarten, zoekkaarten, ...
Beeldenpark Beaufort (FOREVER FREE) THREE GRACES – Michael Ray Charles (Beaufort 2006) De Afro-Amerikaanse kunstenaar Michael Ray Charles zette (Forever Free) Three Graces neer in het Maria-Hendrikapark. Het trio sculpturen verwijst naar de drie gratiën die schoonheid, bevalligheid en vreugde symboliseren, maar doen ons door hun vorm tegelijkertijd denken aan kogels en aan de Ku Klux Klan. Charles giet de stereotiepe uiterlijke kenmerken van deze racistische beweging in een vormelijke karikatuur om ze te ontkrachten en te bespotten. Tijdens de tweede editie van Beaufort was zijn werk te bewonderen in Zeebrugge. Nadien kocht de stad Oostende het werk aan en plaatste het zeer toepasselijk nabij de Nelson Mandela-brug, ook een voorvechter in de strijd tegen racisme. Locatie: Maria-Hendrikapark, Iependreef, Oostende www.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark Beaufort SORRY – Guillaume Bijl (Beaufort 2018) Guillaume Bijl kopieert op tragikomische wijze stukjes realiteit waardoor we even stilstaan bij onze eigen cultuur. Met Sorry doet hij ons nadenken over de monumentencultuur. We zien een majestueus en ernstig monument, waarbij hij de te vereren persoon op de sokkel vervangt door een hond. De ingreep lijkt door de sérieux in het tafereel tot op zekere hoogte natuurlijk, en doet de toeschouwer twijfelen of het een echt eerbetoon is of een kunstwerk. Bijl excuseert zich voor die faux pas met ‘sorry’, een woord dat te pas en te onpas nogal gemakkelijk gebruikt wordt. Dit werk doet ook stilstaan bij de geldigheid van monumenten. Beelden in de openbare ruimte zijn steeds onderhevig aan de tijdsgeest, en zogenaamde heldendaden kunnen na verloop van tijd in een ander daglicht komen te staan. Locatie: Leopoldpark, kant Karel Janssenslaan, Oostende www.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortTHE WANDERER - Melita Couta (Beaufort 2012)De Grieks-Cypriotische Melita Couta baseerde zich op een mythologische figuur uit de Griekse oudheid voor haar bronzen beeld. De faun, of phaunos in het Grieks, is half man - half bok en is gekend als de bosgod. Tijdens Beaufort stond The Wanderer met een gouden hoorn (des overvloeds) uit te kijken over de zee. Ondertussen kreeg het werk een nieuwe locatie. Het goud van de hoorn verwijst naar het Sint-Elmsvuur, een lichteffect dat door elektrische ontlading op scheepsmasten verscheen. Zeelieden interpreteerden het als teken dat hun gebeden verhoord waren. Wanneer het vuur tevoorschijn kwam, ging de storm liggen. The Wanderer is de beschermheer van de vissers en biedt bescherming tegen spookachtigen en watergeesten zoals de krijsende Nekker uit Koksijde. Locatie: Hoek Westdiephelling - Albert I laan, Koksijde-Oostduinkerkewww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortLE VENT SOUFFLE OÙ IL VEUT – Daniel Buren (Beaufort 2009)Langs de havengeul en op de Kromme Hoek genieten wandelaars en fietsers van het kleurrijke uitzicht van Le Vent Souffle Où Il Veut door de Franse kunstenaar Daniel Buren. Honderd vlaggenmasten met daaraan evenveel windhanen vormen het imposante kunstwerk dat ook zichtbaar is voor de bemanning van de boten die in en uit de geul varen. Wie dan weer tussen de masten wandelt of speelt als een kind, krijgt een heel ander zicht op het werk, alsof je in een gekleurd bos vertoeft. Buren koos voor tien verschillende kleuren uit het RAL-spectrum die hij in alfabetische volgorde aan de masten liet monteren: van donkerblauw naar paarsachtig rood tot weidegroen. Burens in-situ werk komt tot zijn recht in de (winderige) buitenlucht. Opgelet: in de winter worden de vlaggen binnengehaald om ze te beschermen tegen weer en wind. Locatie: Overkant promenade, Koninklijke jachthaven Nieuwpoort, Krommehoek, www.beaufortbeeldenpark.be
Ryan Gander - 2018Een grote bal opgebouwd uit glanzende, stalen objecten die geen functie lijken te hebben, dat is het werk van de Brit Ryan Gander dat je voor het gemeentehuis in Koksijde terugvindt.
Beeldenpark BeaufortBEACH CASTLE – Jean-François Fourtou (Beaufort 2018)De toren van Jean-François Fourtou, gebouwd uit strandcabines, verwelkomt je bij het binnenrijden van Knokke-Heist. De toren ziet eruit alsof de cabines door een stormvlaag de lucht in werden gezogen en in het rond werden gestrooid, waarna ze toevallig aan elkaar vast kwamen te zitten. Gezien zijn fascinatie voor architectuur is het geen verrassing dat de strandcabines Fourtou’s aandacht trokken. De cabines zijn al even oud als het Belgische toerisme zelf en werden aanvankelijk vooral gebruikt als kleedhokje voor vrouwen. Aan de Belgische kust vind je verschillende types cabines die Fourtou allemaal verwerkte in Beach Castle. Op het prominente Maurice Lippensplein krijgt het de allure van een totem die de hele kust vertegenwoordigt. De toren is als het ware een monument voor de strandcultuur.Locatie: Maurice Lippensplein, 8300 Knokke-Heistwww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortLABYRINTH AND PLEASURE GARDEN – Jan Vercruysse (Beaufort 2009)Oostendenaar Jan Vercruysse (1948-2018) wordt beschouwd als één van de meest invloedrijke Belgische conceptuele kunstenaars. In zijn werk refereert hij vaak naar poëzie, architectuur en theater. De laatste 10 jaar van zijn leven ontwierp hij tuinen die hij als kunstwerken beschouwde. De Labyrinth And Pleasure Garden of De Tuin van Plezier is een echt oord van stilte. Hij plantte 750 taxusplanten aan als omwalling van een doolhof in het Ijzerpark met o.a. een waterbassin van arduin met een bedrieglijk perspectief. Door de strakke vormgeving en diverse waterpartijen zorgt het labyrint voor een verrassende verademing in de urbane omgeving. Locatie: Ijzerpark, 8300 Knokke-Heistwww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortBOUNDARIES OF INFINITY - Norbert Francis Attard (Beaufort 2012)Op het plein voor het gemeentehuis van De Panne kan je een betonnen waterpartij en verticale sculptuur van de Maltese kunstenaar en architect Norbert Francis Attard bewonderen. De verhoudingen van beide elementen zijn gebaseerd op de rij van Fibonacci, een wiskundige rij die begint met 0 en 1, en waarvan elk volgend cijfer de som is van de twee voorgaande cijfers. Deze sequentie houdt verband met de volmaakte vormen van de Gulden Snede en komt vaak voor in de natuur. Symbool voor de perfecte vorm, de oneindigheid van de natuur en de grootsheid van de zee is de bekende spiraalfiguur die je ook in de sculptuur ziet. De gemeente De Panne kocht het werk als permanente integratie voor het gemeenteplein.Locatie: Gemeentehuis De Panne, Zeelaan 21, De Pannewww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortA FISHERMAN’S FRIEND – Peter Rogiers (Beaufort 2009)In A Fisherman’s Friend, een knipoog naar de bekende snoepjes, herken je een grillige menselijke figuur, die druipend van modder, zand en zeewier uit het duistere water lijkt te komen. De monsterlijke figuur lijkt weggelopen te zijn uit één van de underground B-films of cult comics die de kunstenaar al van kleins af aan fascineren. Door zijn overhellende, verwrongen pose ziet het eruit alsof het beeld beweegt. Rogiers stelde het beeld samen als een collage van verschillende materialen, elk met een andere textuur en tactiliteit, en werkte het nadien uit in grillige, ruwe aluminiumvlakken. Locatie: Sint-Michielspleintje, 8300 Knokke-Heistwww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortTWIN STATIONS - Matt Mullican (Beaufort 2009)Bij een eerste bezoek aan België raakte Matt Mullican uit de VS gefascineerd door de kusttram en vooral door de 67 kilometer lange spoorlijn langs de kust. Twin Stations is een serie van vijftien gietijzeren platen waarin je de fysieke eigenschappen van spoorwegrails kan onderscheiden. De kunstenaar dacht een eigen kosmologisch systeem uit, waarmee hij orde wil scheppen in de chaos. In Twin Stations herken je pictogrammen en plattegronden die in stations en luchthavens zouden gebruikt kunnen worden. Mullican hanteert de vereenvoudigde symbolen om de weg te wijzen in zijn eigen uitgedacht wereldsysteem. Zijn werk bevindt zich sinds 2009 aan de tramstelplaats van De Lijn in De Panne. Locatie: Depot Tramstation, Loskaai 15, De Pannewww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortDE DRIE WIJSNEUZEN VAN DE PANNE - Harald Thys & Jos de Gruyter (Beaufort 2018)De Drie Wijsneuzen van De Panne torenen hoog boven de kustlijn uit en trotseren weer en wind. Met een sokkel als lichaam en een identiek gelaat passen de monolithische beelden van Jos de Gruyter en Harald Thys in een traditie van heroïsch-realistische monumenten. Denk aan het Vrijheidsbeeld van New York, de Cristo Redentor in Rio de Janeiro of de Kolossus van Rodos. Oorspronkelijk dienden de beelden als wegwijzer en baken voor de schepen. Ze staan aan de kust als beschermengel voor de zeevaarders en als beschermer van de haven of kuststad. Doorheen de tijd zijn ze zelf een toeristische trekpleister geworden. Over elkaars hoofden heen wijzen deze neuzen respectievelijk richting Engeland, Frankrijk en het binnenland van België, met hun blik op oneindig.Locatie: Strandzone ter hoogte van het Canadezenplein, De Pannewww.beaufortbeeldenpark.be
Beaufort BeeldenparkMONUMENT FOR CERVUS VITALIS #2 (MALUS SYLVESTRIS) - Stief DeSmet (Beaufort 2018)Een levensgroot bronzen beeld van een edelhert staat te pronken ter hoogte van de vijvers Markey in het natuurdomein Garzebekeveld. Het beeld is van de hand van Stief DeSmet, wiens werk zich vaak op de grens tussen natuur en cultuur bevindt. Het gefragmenteerde hert staat symbool voor de menselijke drang om het wilde in de natuur te willen temmen. DeSmet liet zich inspireren door de ietwat kitscherige tuinbeelden in Vlaamse voortuinen, een traditie die de natuur lijkt te willen beheersen. Zijn onvolmaakte hertenbeeld biedt weerstand tegen het strakke ontwerp van parken. Door de reflectie op de gepolijste delen loopt zijn beeld naadloos over in de omgeving en heft het de kunstmatige grens tussen mens en omgeving op.Locatie: Natuurdomein Garzebekeveld, Vijvers Markey, Vijverstraat Adinkerke - De Panne www.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortCHRISTOPHORUS - Gerhard Lentink (Beaufort 2003)In de duinen van De Panne vind je de monumentale Christophorus van de Nederlander Gerhard Lentink. Naar het verhaal van de legendarische reus is de sculptuur vijfmaal levensgroot. Christophorus of de Heilige Kristoffel is de beschermheilige van de reizigers en droeg pelgrims over een wijde, gevaarlijke rivier. De tot zetel getransformeerde torso van de gigant verwijst dan ook naar deze legende. Christophorus waadt door het grillige duinenoppervlak zoals door de wilde deining van de zee. Hij is de grote grensoverschrijder in een veranderlijk overgangsgebied tussen land en water, tussen vast en vloeibaar. Door de jaren heen kreeg het hout van de wadende reus, hier sinds de eerste editie van Beaufort, een prachtige grijze patina. Locatie: Hoek Dynastielaan en E. Verhaerenlaan, De Panne www.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortACQUA SCIVOLO - Anne en Patrick Poirier (Beaufort 2003)Het Franse kunstenaarskoppel Anne en Patrick Poirier is gefascineerd door het verleden, door ruïnes en historische en archeologische sites. Voor Beaufort lieten ze zich inspireren door de kerk van de vroegere Abdij Onze-Lieve-Vrouw Ten Duinen van Koksijde. Van de abdij, die zich een paar kilometers verderop bevindt, blijft enkel een ruïnecomplex over met een bijhorend interessant abdijmuseum. Als uitgangspunt voor de stalen constructie plaatsten ze het grondplan van de verdwenen kerk verticaal. De installatie vormt nu een imposant baken vormt langs de kustlijn. Locatie: Prof. Blanchardlaan, aan de zeedijk ter hoogte van ‘Ster Der Zee’, Koksijde www.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortMEN – Nina Beier (Beaufort 2018)Met Men stelt de Deense Nina Beier mannelijke macht in vraag door het kunstwerk een spel van eb en vloed te laten ondergaan. Ruiterstandbeelden zoals deze waren populair in het oude Rome en nadien tijdens de regeerperiode van Lodewijk XIV. Hij vond dat mannen te paard op een ideale manier macht en hiërarchie etaleerden. Beier verzamelde standbeelden die niet meer in een publieke ruimte stonden en plaatste ze in een formatie aan de rand van de zee. Door de beelden in deze ongebruikelijke omgeving te zetten, wordt het element van prestige vervangen door drama. Het lijkt alsof de standbeelden één moment van een vergeten veldslag aan zee in brons gieten. Een dagelijks ritueel van verdwijnen en verschijnen, totdat de beelden langzaam vergaan in de anonimiteit.Locatie: Golfbreker t.h.v. Lefebvrestraat, Nieuwpoortwww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark Beaufort OP ZOEK NAAR UTOPIA – Jan Fabre (Beaufort 2003)Voor de eerste editie van Beaufort stond deze reusachtige schildpad van Jan Fabre op de zeedijk van Nieuwpoort. Omdat het beeld wind en zand moest trotseren, werd het na een grondige restauratie en met een nieuw laagje bladgoud, verhuisd naar het plein voor het Centrum Ysara. Op de rug van de bronzen zeeschildpad zie je de kunstenaar zelf zitten, turend in de verte. Als een soort van ruiter is Fabre Op Zoek Naar Utopia. Want volgens hem is dat waar de mens zijn hele leven lang naar blijft zoeken: Utopia. Met de reusachtige zeeschildpad wil de beeltenis van Fabre de zee oversteken. De schildpad op het in 2018 vernieuwde “Fabreplein” wordt omgeven door een watergordijn. Locatie: Plein voor Centrum Ysara, Dienstweg Havengeul 14, Nieuwpoortwww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortCATERPILLAR + FLATBED TRAILER – Wim Delvoye (Beaufort 2003)De Caterpillar van Wim Delvoye staat sinds 2003 op de Middelkerkse zeedijk. Het exemplaar dat er nu te zien is, is echter niet het originele. Dat originele werk verhuisde datzelfde jaar naar Ground Zero in New York. De huidige Caterpillar staat er sinds 2004 en kreeg in mei 2019 een spectaculaire uitbreiding met de bijhorende oplegger Flatbed Trailer. Samen creëren ze een nieuw, imposant kunstwerk van 21 meter lang. Caterpillar + Flatbed Trailer hoort tot Delvoyes Caterpillarreeks uit 2002. Met deze verzameling opmerkelijke bouwmachines smeedt hij een tijdloos smeltpunt tussen vroeger en nu. In dit werk symboliseren de rupsbandtractor de moderne tijd en de decoratiepatronen van een gotische kerk de middeleeuwse wereld.Locatie: Zeedijk tussen Louis Logierlaan en Octave Van Rysselbergheplein, Middelkerke-Westendewww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortOLNETOP – Nick Ervinck (Beaufort 2012)Olnetop van Nick Ervinck heeft iets monsterlijks. In de hybride vorm kan je verschillende elementen herkennen, maar de installatie verwijst vooral naar opspattende golven. De Belgische kunstenaar laat zich inspireren door de natuurlijke dynamiek van zeewater dat met een constante kracht tegen de golfbrekers beukt. Met zijn werk probeert hij het sublieme geweld dat op de loer ligt achter een sereen oppervlak op te vangen. Gebaseerd op een macrofotografisch beeld is Olnetop een ontmoeting tussen natuur en technologie. Ervinck noemt het een virtuele sculptuur, volledig digitaal ontworpen en niet uitgehouwen uit steen of uitgesneden uit hout, maar toch tastbaar door de polyester uitvoering.Locatie: Duinen ter hoogte van Grand Hotel Bellevue en het Octave van Rysselbergheplein, Westende-bad www.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortI CAN HEAR IT – Ivars Drulle (Beaufort 2012)Je kan er rond wandelen en het aanraken. Je kan luisteren en observeren. De Let Ivars Drulle verwacht dat het publiek in interactie gaat met zijn objecten. Met I Can Hear It geeft hij de toeschouwer de kans om even uit de alledaagse drukte te stappen en volledig één te worden met de natuurlijke kracht van de zee. Twee enorme hoorns, het lijken wel die van oude grammofoons, staan naar de zee gericht. Aan de achterkant vind je een bronzen dame op een bank die haar oor te luisteren legt aan één van de hoorns. Op de bank naast haar is er nog één plaatsje vrij. Ga gerust naast haar zitten en luister aan de tweede hoorn naar de wind op het strand, de voorbijvliegende meeuwen en het geruis van de golven.Locatie: Strand ter hoogte van Hotel Belle Vue, Zeedijk 300, Middelkerke – Westendewww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortTHE NAVIGATOR MONUMENT – Simon Dybbroe Møller (Beaufort 2018)Wie Netscape Navigator nog kent, zal het logo van de vroegere Internet-browser herkennen in het werk van de Deen Simon Dybbroe Møller. Eind jaren ’90 verloor Netscape zijn leidende positie aan Microsoft Explorer tijdens “de eerste browseroorlog”. Vandaag dragen de moderne expedities in de online wereld namen als Explorer en Safari. Dybbroe Møller goot het digitale scheepsroer-logo in brons, dat uiteindelijk door de zoute omgeving zo groen zal worden als het originele Netscape-logo. Het werk staat zeer toepasselijk tegen de achtergrond van de Noordzee, waar de fysieke kabels van het internet net onder het wateroppervlak liggen. Locatie: Strandzone aan de Kwinte, Koning Ridderdijk 100, Middelkerkewww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortMONUMENT FOR A WULLOK – Stief DeSmet (Beaufort 2018)Iedere wulk of in het West-Vlaams ‘wullok’ is een werkje van perfectie, gesmeed door de geheime logica van de zee. De schelpen groeien volgens de regels van de Gulden Snede, in perfecte verhouding. Stief DeSmet trachtte een wulk na te maken volgens haar natuurlijke vorm, maar besefte dat hij het onderspit zou moeten delven. Monument For A Wullok is een ode aan de kracht, de onbeheersbaarheid en de geheimen van de zee. Hij schenkt de sculptuur terug aan de natuur en laat het zand en de zoute zeelucht zegevieren op het brons. Het brons wordt groen en ruw, en zal in contrast staan met de gladde binnenkant, waarin we (als kind) het geluid van de zee kunnen horen. De zichtbare lasnaden en gietsporen maken ons bescheiden tegenover de natuur, de superieure ‘maker’. Locatie: Einde van de Westelijke Strekdam, t.h.v. het Zeeheldenplein, OostendeDe strekdam is enkel toegankelijk voor wandelaars. Ben je met de fiets, dan stap je best even af. www.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortROCK STRANGERS – Arne Quinze (Beaufort 2012)Arne Quinze ontwikkelde voor de stad Oostende een sculpturencluster met de naam Rock Strangers. Vreemde objecten die opduiken op locaties waar je ze het minste zou verwachten, zoals op het vernieuwde Zeeheldenplein, de hotspot van de stad. Het lijkt alsof ze aangespoeld zijn. Door hun feloranje kleur staan ze in scherp contrast met hun natuurlijke omgeving en hebben ze een bevreemdend effect. Zijn Rock Strangers vormen een kleurig accent in een verder vrij neutrale, stedelijke omgeving. Met de immense metalen installatie wil Quinze tegenwicht bieden aan de steeds sterkere eenheidsworst in de stedenbouw. Ook wil hij doordringen tot de veilige cocon die mensen om zich heen bouwen in de stad. Vreemde elementen verschijnen en dragen bij tot de multi-maatschappij.Locatie: Zeedijk ter hoogte van het Zeeheldenplein, Oostendewww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortALBEDO – Niek Kemps (Beaufort 2009)Het lijkt op een panoramisch zomerhuisje, maar je kan er niet onbelemmerd naar buiten kijken. Door de gesloten stalen structuur wordt je blik naar binnen gericht. Ondanks deze vormelijke dichtheid is Albedo van de Nederlander Niek Kemps een uitnodigend paviljoen. Je kan het open labyrint via verschillende openingen betreden en wordt naar het midden van het werk gezogen. Kemps creëerde zo een doolhof in een mysterieuze paviljoenstructuur, waarin de bezoeker kan verdwalen. Locatie: Duinen ten westen van de strandtoegang van strandpost 6, Koninklijke baan, Bredene. Net voor je het strand bereikt sla je links tussen twee duinenpartijen in. Ongeveer 150 meter verder ontdek je het goed verscholen kunstwerk. www.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortETERNITY – POSEIDON – Xu Zhen (Beaufort 2018)De Chinese kunstenaar Xu Zhen baseerde zich voor Eternity-Poseidon op het bronzen beeld van Artemision. Het Griekse standbeeld uit 460 v. Chr. zou Poseidon of Zeus voorstellen, maar tot op vandaag is men er nog niet over uit. Hij kopieerde het beeldhouwwerk en liet enkele pekingeenden, een cultureel symbool van China, op de armen van de reus rusten. Zo vermengt hij, net als in de rest van The Eternity Series, elementen uit de westerse en oosterse cultuur. Met dit werk erkent hij de terughoudendheid tussen Europa en China omtrent culturele uitwisselingen, en benadrukt hij dat historische interpretaties niet zo bepalend zijn als vaak gedacht. Het feit dat het nog steeds niet duidelijk is of het beeld Poseidon of Zeus voorstelt, is één bewijs hiervan.Locatie: Zeedijk ter hoogte van Prinses Josephinelaan, De Haanwww.beaufortbeeldenpark.be
Beeldenpark BeaufortDE MAN DIE DE BOOT ZAG, IN DE LUCHT – Jean Bilquin (Beaufort 2006)Op het strand van Zeebrugge zie je een boot in de lucht. De drieduizend kilo zware boot rust op 10 meter hoge schragen, een constructie die minstens evenveel als de boot zelf weegt. Het werk lijkt boven de branding te zweven. Opdat het gevaarte niet zou zinken was het nodig om het water uit de ondergrond te zuigen. In de 13 meter lange kano zitten onherkenbare en breekbare menselijke figuren. Ze zijn als het ware overgeleverd aan de golven. Het geheel symboliseert de reis van het leven met hoogtes en laagtes, zoals iedereen die wel kent. Ook staat er een figuur mysterieus toe te kijken in de richting van de boot. Letterlijk een gespleten figuur uit beton met een wit gepolierd hoofd. Locatie: Strand ter hoogte van surfclub Icarus, Zeedijk 50, Zeebruggewww.beaufortbeeldenpark.be
De Duitsers laten Klerken in november 1914 ontruimen. De molen staat op een hoogte van 43 m en wordt door de Duitsers als uitkijkpost ingericht. Op 28 september 1918 heeft de ultieme aanval op Klerken en de molen plaats. De Duitsers in de molen houden stand, maar zijn de volgende morgen echter allen verdwenen. Het verhaal gaat dat ze gebruik maakten van een ondergrondse gang om te ontsnappen. De aanval bij Klerken heeft 554 Belgische soldaten het leven gekost. De voorbije decennia verkeerde de molen in een steeds slechter wordende staat, maar renovatiewerken hebben er voor gezorgd dat de molen terug toegankelijk is. De molen biedt een prachtig panorama over de voormalige frontstreek. Dankzij Horizon 2025 werden er panoramische informatiepanelen aangebracht, die de verschillende landschapskenmerken aanduiden en bijkomende informatie aan de bezoeker aanbieden. Deze update maakt het uitkijkpunt nog aantrekkelijker voor bezoekers. Extra info: Dagelijks geopend van zonsopgang tot zonsondergang. Gratis toegankelijk.
Met zijn lange gebogen sprieten, verwijzend naar het typische helmgras, is de Warandetoren een opvallende en ranke verschijning. Vanop de basis (7 meter) krijg je een mooi uitzicht op de Warandeduinen, een heel waardevol natuurgebied met bijzondere planten en dieren. Wie tot boven klimt (20 meter) kan, als een matroos in zijn kraaiennest, naar de horizon turen: Middelkerke en Westende, de uitgestrekte polders en uiteraard de zee… Schip ahoi!De stalen constructie - een uitdaging voor de architecten en ingenieurs - werd gebouwd bovenop de restanten van de oude watertoren. Die verdween maar zijn oorspronkelijke functie niet. Nog altijd wordt van hieruit een groot deel van Middelkerke van drinkwater voorzien.Ontwerp: Architecten Delobelle.
De toren van de beschermde Onze-Lieve-Vrouwkerk van Zonnebeke, een ontwerp van architect Huib Hoste, wordt ontsloten en ingericht voor bezoekers. De halfronde panoramische ramen in de nok van de toren bieden een prachtig uitzicht op de weidse omgeving, vanop 40 meter hoogte. Op de tussenverdiepingen wordt een tentoonstelling voorzien die het verhaal brengt van het altijd veranderende landschap.
DE TOREN IS TIJDELIJK GESLOTEN!Adembenemende uitzichten vanop dit beschermd monument op de Kemmelberg!De Belvedèretoren is de blikvanger van de Kemmelberg. Hij kent een bewogen geschiedenis waarover je meer te weten komt tijdens de beklimming van de toren. Boven staan twee panoramaborden met een aanduiding van de belangrijkste bezienswaardigheden. Het uitzicht is er adembenemend: je staat er 170 meter boven de zeespiegel! Je kan er 40 km ver kijken en met de verrekijker zelfs nog verder. Veel plezier op de toren!Gratis toegangOpeningsuren:april tem september: open van 10u tot 21uoktober tem maart: open van 10u tot 17u
Een unieke plek in de stad met een boomgaard en weiden met grazende koeien. Hier werd tussen 1628 en 1642 een nieuwe cisterciënzerabdij (de Duinenabdij) opgetrokken die faam zou verwerven door de rijkdom en wijsheid van haar bewoners. Tijdens de Franse Revolutie werd de abdij tot nationaal goed verklaard en werden de abt en zijn monniken verdreven. De abdijgebouwen deden achtereenvolgens dienst als militair ziekenhuis, militaire opslagplaats en koninklijk atheneum, voor ze in 1833 onderdak boden aan het Grootseminarie, waar tot 2018 katholieke priesters opgeleid werden. Vandaag is het Grootseminarie een opleidings- en vormingshuis voor het bisdom.
De Basiliek van het Heilig Bloed bestaat uit een benedenkapel en bovenkapel. De benedenkapel, toegewijd aan Sint-Basilius, is een zeldzaam voorbeeld van romaanse architectuur in de kuststreek. De sober versierde bidruimte wordt overwelfd door stenen graatgewelven rustend op zware pijlers. Boven de ingang van de zijbeuk bemerk je een merkwaardig halfreliëf met voorstelling van het Doopsel van Christus (Doorniks atelier 12de eeuw). Via het trappenhuis Ter Steeghere, met gereconstrueerde arduinen gevel in overgangsstijl van laatgotiek naar vroegrenaissance, bereik je de bovenkapel. De relikwie van het Heilig Bloed, die door de kruisvaarders naar Brugge zou zijn gebracht, wordt hier bewaard in de Heilig-Bloedkapel. De kapel werd in de 15de eeuw in gotische stijl verbouwd, maar is vooral belangrijk door haar 19de eeuwse neogotische aankleding. De kerk werd in 1923 tot basiliek verheven, vanwege de bijzondere verering van het Heilig Bloed.
De torenspits van deze kerk bepaalt, samen met het Belfort en de Sint-Salvatorskathedraal, de skyline van Brugge. Met zijn 115,5 meter is dit de op één na hoogste bakstenen toren ter wereld. Het kerkinterieur schittert, na verschillende restauratierondes, in alle pracht en praal.
Binnenin deze kerk wacht je een wereld vol kunstschatten, met als absolute topstuk Michelangelo’s marmeren Madonna met kind. Dit verfijnde beeld was oorspronkelijk bedoeld voor het Piccolomini-altaar in de kathedraal van Siena (IT), maar de in Italië gevestigde Brugse handelaarsfamilie Moucron kocht het van de beeldhouwer en liet het naar Brugge verschepen.
In het hoogkoor van de kerk zie je verder niet alleen het imposante Passiedrieluik van de hofschilder van Margaretha van Oostenrijk, Bernard van Orley, maar ook de 15e en 16e-eeuwse praalgraven van Karel de Stoute en zijn tragisch verongelukte dochter Maria van Bourgondië.
De kerk is een schoolvoorbeeld van baksteengotiek, maar is tegelijk uitzonderlijk door de eeuwenoude verbinding met het Gruuthusepaleis via de bidkapel in het hoogkoor.
De familie Adornes, afkomstig uit het Italiaanse Genua, ontwikkelt het domein in de 15de eeuw. Ze bouwen er de Jeruzalemkapel, enkele godshuizen en een herenwoning. De familiekapel wordt ingewijd in 1429 en is geïnspireerd op de heilig Grafkerk in Jeruzalem. In het Adornesdomein, dat nog altijd in familiebezit is, maak je kennis met deze vooraanstaande koopmansfamilie in het Brugge van de 15de eeuw. In het bijzonder leer je Anselm Adornes beter kennen, de meest bekende telg van de familie. Handel, diplomatie en devotie vormden de rode draad in zijn leven. Afsluitend geniet je van de elegante en familiale sfeer van de Scottish Lounge.
Apotheek Sint-Janshospitaal
Het stadspaleis van de heren van Gruuthuse is na een grondige restauratie een absolute blikvanger. De gevels zien er stralend uit. Vernieuwde zalen, een nieuw museumconcept en bijzondere collectiestukken wachten om herontdekt te worden.
Het Gruuthusemuseum neemt je mee naar drie cruciale periodes in de rijke Brugse geschiedenis. De Bourgondische bloeiperiode van de stad, de iets minder bekende 17e en 18e eeuw en de historistische ‘heruitvinding’ van Brugge in de 19e eeuw.
Deze drie periodes komen tot leven in meer dan 600 collectiestukken die elk een eigen verhaal vertellen. Van majestueuze wandtapijten tot unieke gotische glasramen, van elegante houtsculpturen tot historisch kant, schilderijen, porselein en zilver. Blikvanger is de authentieke laat-15e-eeuwse bidkapel die de verbinding maakt tussen het paleis en de Onze-Lieve-Vrouwekerk, met uitkijk op het gotische koor van de kerk.
In de eerste zaal hangt het portret van Lodewijk van Gruuthuse, de man die dit stadspaleis zijn grandeur gaf in de 15e eeuw. Hij was een gewiekst zakenman, een getalenteerd diplomaat, een mecenas en cultuurliefhebber.
De belangrijkste Brugse toren stamt uit de 13de eeuw, is 83 meter hoog en beschermd als werelderfgoed. Wie de 366 trappen beklimt, wordt beloond met een adembenemend uitzicht over Brugge en omstreken. Op weg naar boven kun je halt houden in de schatkamer waarin de middeleeuwen de stadskeuren, het stadszegel en de stadskas werden bewaard. Verder kom je de indrukwekkende muziekrol tegen die de beiaard aanstuurt, en het klavier waarop de stadsbeiaardier de 47 beiaardklokken bespeelt.
Op wandelafstand van het historische centrum en de vele hotels en restaurants, makkelijk bereikbaar met de wagen en het openbaar vervoer. De Concert- en congreszaal biedt plaats aan 1289 personen en is wereldwijd geroemd voor de buitengewone akoestiek. De Kamermuziekzaal is perfect voor seminaries en biedt plaats aan 320 personen (met projectiescherm 250 pers.). Uniek uitzicht op de Brugse binnenstad en omgeving vanuit Forum 6 en 7. Ontdek alle mogelijkheden via de “virtual tour” op de website.
Wenst u een receptie of walking dinner te organiseren op de Foyers en Foyer Parterre? Neem dan gerust contact op zodat we samen de mogelijkheden kunnen bekijken.
De Brugse Stadsschouwburg (1869) is één van de best bewaarde stadstheaters in Europa. Cultuurcentrum Brugge gebruikt de historische Stadsschouwburg (met een 650-tal pluchen zetels) als een belangrijk platform om nationale en internationale topproducties te presenteren van hedendaagse dans, theater en concerten.